Kontakti    Reklāma
   

Seko līdzi jaunumiem: Twitter Draugiem.lv Facebook
Sākums Raksti e-žurnāls Vecākiem e-Pirmsskolas Izglītība Abonēt

Pieci jautājumi pašiem sev, pirms doties piketēt par reformām izglītībā

Autors: Iveta Ratinika, latviešu valodas un literatūras skolotāja Āgenskalna Valsts ģimnāzijā @ 07.06.2018.

Pieci jautājumi pašiem sev, pirms doties piketēt par reformām izglītībā
Foto: Publicitātes foto

 

Progress nav apturams – tas ir jāapzinās. Ir mainījies gan tas, kādi ir bērni un viņu uztveres īpatnības, mērķi un vajadzības, gan tas, cik pieejama ir kļuvusi informācija un apšaubāma skolotāja kā vienīgā eksperta loma un autoritāte izaugsmes procesā. Pārmaiņas apturēt nevar, to arī nevajag darīt. Tas, kas būtu mūsu kā izglītības jomas profesionāļu nozīme, ir uztraukties par progresa procesa vadību, lai tas nekļūtu haotisks vai pašdestruktīvs. Nevienas pārmaiņas nav apriori labas vai produktīvas, ja mēs neapzināmies nianses un to, kā savstarpēji attiecināmi tādi lielumi kā mērķis, līdzekļi un dotais laiks.

 

lasīt tālāk

Vai uzraudzības padomes dos gaidīto efektu augstākajai izglītībai?

Autors: Aigars Pētersons, RSU rektors profesors @ 31.05.2018.

Vai uzraudzības padomes dos gaidīto efektu augstākajai izglītībai?
Foto: Publicitātes foto

Lai panāktu straujāku tautsaimniecības un kopējās labklājības izaugsmi, dažādu interešu pārstāvji ik pa brīdim izsaka aicinājumu reformēt augstāko izglītību. Lai gan mērķis ir cēls, nereti izraudzītie līdzekļi nav pietiekami izvērtēti un analizēti, tādēļ var apdraudēt universitāšu turpmāko attīstību, kas balstīta uz izcilību un ilgtspēju.

lasīt tālāk

Lielākoties dzirdēts vērtējums „brāķis” un „bērnus tur kāds ir redzējis?” [1]

Autors: Daiga Kļanska @ 25.05.2018.

Lielākoties dzirdēts vērtējums „brāķis” un „bērnus tur kāds ir redzējis?”
Foto: Foto no personiskā arhīva

22. februārī notika preses konference, kurā projekta „Kompetenču pieeja mācību saturā” jeb „Skola 2030” īstenotāji informēja par pilnveidotā mācību satura sabiedriskās apspriešanas rezultātiem un uzsvēra, ka izglītības iestādēs esot saņēmuši labu novērtējumu par projekta aprakstu un atbalstu tajā pieteikto ideju īstenošanai. Savukārt rupes vidusskolas, kurā aprobē projekta idejas, fizikas, matemātikas un programmēšanas skolotājs, Iespējamās misijas” (IM) vēstnieks Aleksandrs Vorobjovs sociālajā vietnē „Facebook” publiski pauda pavisam ko citu: „No simtiem skolotāju, kurus es pazīstu, personīgi es neesmu dzirdējis nevienu kaut neitrālu viedokli, kur nu vēl atbalstošu! Lielākoties dzirdēti vērtējumi „brāķis” un „bērnus tur kāds ir redzējis?”. Ir jūra neloģisku nesakritību ar bērnu vecumposmu īpatnībām, nav solītās pēctecības, visu skolēni darīs ar digitālajām tehnoloģijām. Kādām? Vienu informātikas kabinetu uz visu skolu? Būtu jau jāsaņemas atklāti pateikt, ka dažu priekšmetu skolotāju satusēšanā reizi mēnesī nevar radīt kvalitatīvu standartu un programmas.

lasīt tālāk

Izglītības jomā jāmācās pieņemt ātrus un gudrus lēmumus

Autors: Aigars Rostovskis, Biznesa augstskolas Turība Attīstības padomes priekšsēdētājs, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras prezidents @ 24.05.2018.

Izglītības jomā jāmācās pieņemt ātrus un gudrus lēmumus
Foto: Publicitātes foto

Maija sākumā valdība paziņoja, ka izglītības reforma joprojām rada daudz šaubu, turklāt esot ļoti neskaidrs mācību programmu piedāvājums. Patlaban, līdz 28. maijam, deputāti sniedz priekšlikumus otrajam lasījumam, un ir īstais brīdis saprast, ka būtiska uzmanība jāvērš ne tikai uz saturu, bet arī uz vidi, kurā reformas rezultātā var nonākt bērni, jo tieši vide veido cilvēku. Videi ir ļoti liela nozīme, īpaši, kad runājam par bērniem.

 

 

lasīt tālāk

Latviešu valodas statuss izglītībā

Autors: VINETA PORIŅA Dr. philol., valodniece sociolingviste @ 29.03.2018.

Latviešu valodas statuss izglītībā
Foto: Publicitātes foto

Tas, ko 2012. gadā vēlējās paveikt otrās valsts valodas referenduma ierosinātāji, kas guva smagu sakāvi, tas samērā mierīgi, inteliģenti un it kā mūsdienīgu mērķu vārdā tiek veikts jaunajā projektā „Kompetenču pieeja mācību saturā” jeb „Skola 2030”.

 

 

 

 

lasīt tālāk

Ar idejām vien nepietiek, tām jāpārtop reālā saturā

Autors: RUDĪTE ANDERSONE LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes profesore, Latvijas Matemātikas skolotāju apvienības prezidente @ 24.03.2018.

Ar idejām vien nepietiek, tām jāpārtop reālā saturā
Foto: Publicitātes foto

 

Jauno saturu matemātikā esam analizējuši burtiski pa rindiņām un ļoti rūpīgi, savus ieteikumus izstrādājām kopā ar Daugavpils Universitātes, Liepājas Universitātes, Latvijas Universitātes (LU), Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas docētājiem un arī iesniedzām, kā projekta autori aicināja. Diemžēl pašreizējā satura projektā ir grūti saskatīt, ka būtu respektēts būtiskais, varbūt stilistiski nomainīti atsevišķi vārdi. Kaut kas vairāk ir latviskots, piemēram, vārda „kompetence” vietā tagad lieto vārdu „lietpratība”, bet šis vārds ne vienmēr atbilst kontekstam, vietām ir palicis tukšums.

 

 

lasīt tālāk

Privātās iniciatīvas „Iespējamā misija” panākumi cīņā par Latvijas bērnu prātiem

Autors: ELĪNA BOGUŠA, IEVA BĒRZIŅA @ 23.03.2018.

Mums, sabiedrības pārstāvjiem un vecākiem, iesaistoties jaunā vispārējās izglītības satura (tas bija publiskots īpaši šim nolūkam izveidotā vietnē https://www.skola2030.lv/) apspriešanā, radās novērojami un pārdomas, ar kurām vēlamies dalīties ar citiem Latvijas vecākiem, skolotājiem, izglītības darbiniekiem un – galu galā – arī ar lēmumu pieņēmējiem un šīs reformas īstenotājiem.

 

lasīt tālāk

Palīgā izglītības reformai!

Autors: Dr. Andrejs Mūrnieks, LU docents @ 21.03.2018.

Palīgā izglītības reformai!
Foto: Andris Bērziņš

Ažiotāža ap krievvalodīgo skolu pāreju uz mācībām tikai valsts valodā šobrīd aizēno pašu svarīgāko – izglītības satura reformu, kas ietver arī skolas gaitu sākšanu bērniem jau no sešu gadu vecuma. Reformas īstenošanai paredzēti ap 14 miljoni eiro.

Izglītības satura reformu tiecas realizēt projektu „Kompetenču pieeja mācību saturā” (turpmāk tekstā – projekts (https://www.skola2030.lv/)). Projektā iecerētajā un jau paveiktajā ir gan pozitīvas iezīmes, gan diskutablas tendences, arī kļūdas un aplamības.

 

 

 

lasīt tālāk

Biedrība „Vecāki par izglītību” neatbalsta sešgadīgo bērnu mācības neatbilstošā vidē

Autors: Silvija Titova–Meija, biedrības „Vecāki par izglītību” pārstāve @ 20.03.2018.

Biedrība „Vecāki par izglītību” neatbalsta sešgadīgo bērnu mācības neatbilstošā vidē
Foto: Publicitātes foto

 

Biedrība „Vecāki par izglītību” neatbalsta sešgadīgo bērnu mācības vidē, kas nav draudzīga bērnam ne psiholoģiski, ne fizioloģiski. Izglītības reforma ir jāsāk ar augstskolām, kuru izglītības programmu piedāvājums neatbilst darba tirgus pieprasījumam. Pašlaik sešgadīgo bērnu mācības ir sakārtotākā no visām izglītības sistēmas daļām.

 

 

 

 

lasīt tālāk

Savulaik īstenotajai sešgadnieku reformai – tikai negatīvas sekas

Autors: IK informācija @ 16.03.2018.

Savulaik īstenotajai sešgadnieku reformai – tikai negatīvas sekas
Foto: Publicitātes foto

Ideja sūtīt uz skolu sešgadniekus nav nekas jauns, šādu priekšlikumu virzīja arī kādreizējais izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis, taču, sabiedrības un izglītības nozares profesionāļu iebildumu dēļ, ideja netika īstenota. Taču ir bijis periods, kad sešgadnieku reforma tika ieviesta. 1982. gadā projekta darba grupā piedalījās arī Rīgas 200. pirmskolas izglītības iestādes vadītāja Astrīda Lukina, kas tolaik bija bērnudārza metodiķe un piedalījās reformas ieviešanas un īstenošanas izvērtēšanā. Šodien, atskatoties uz projektu, vērtējot bērnus, kas aizgājuši skolā no sešiem gadiem, mums nebija neviena pozitīva aspekta, ko uzsvērt. Pēc pāris gadiem ideju atcēla, bet kaitējums bērniem jau bija nodarīts.

lasīt tālāk


Kontakti

Izdevniecības vadītāja: Violeta Brenčeva

Tālr. 26002264

E-pasts: info@izglitiba-kultura.lv

Izdevniecības galvenā redaktore: Vita Pļaviņa

Tālr. 29190557

E-pasts: redakcija@izglitiba-kultura.lv 

vecakiem@izglitiba-kultura.lv

 

 

Laikraksts "Izglītība un Kultūra"

Laikraksta "Izglītība un Kultūra" elektroniskais pielikums "Pirmsskolas Izglītība"

Elektroniskais žurnāls „Vecākiem”

No 2019. gada augusta e-izdevumus izdod SIA "V-Media"

Reģ.nr. 40103369264