Pirkt e-laikrakstu  Laikraksta tirdzniecības vietas    Kontakti    Reklāma
   

Seko līdzi jaunumiem: Twitter Draugiem.lv Facebook
Sākums Raksti Interešu izglītība e-žurnāls Vecākiem e-Pirmsskolas Izglītība Abonēt

Trīs aktuālie darbi: jaunais izglītības saturs, finansējums pedagogu algām un zinātnei [1]

Autors: Daiga Kļanska @ 24.01.2019.

Trīs aktuālie darbi: jaunais izglītības saturs, finansējums pedagogu algām un zinātnei
Foto: Ieva Ābele, Saeimas administrācija

 

23. janvārī Saeima apstiprināja Krišjāņa Kariņa („Jaunā Vienotība”) valdību, kurā izglītības un zinātnes ministres amats uzticēts Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas (RTA) profesorei, filoloģei, Jaunās konservatīvās partijas (JKP) biedrei Ilgai Šuplinskai. Intervijā laikrakstam „Izglītība un Kultūra” viņa stāsta par jaunās valdības plānotajiem darbiem izglītības un zinātnes nozarē.

 

 

lasīt tālāk

Zane Ozola: Ceļamaize jaunajam izglītības un zinātnes ministram [1]

Autors: Zane Ozola, NIB valdes priekšsēdētāja @ 10.01.2019.

Zane Ozola: Ceļamaize jaunajam izglītības un zinātnes ministram
Foto: Publicitātes foto

Neatkarīgi no tā, kurš politiskais spēks pēc jaunās valdības izveidošanas vadīs Izglītības un zinātnes ministriju, vai kurš ieņems nozares ministra krēslu, ir jāturpina darbs pie izglītības satura reformas īstenošanas, lielāku uzmanību pievēršot kvalitātes izvērtēšanai, uzsver Neatkarīgās izglītības biedrības valdes priekšsēdētāja Zane Ozola. Viņa skaidro, ka mācīšanās pieejai ir jāmainās, bet, lai reforma būtu sekmīga, liela nozīme ir arī pedagogu izglītībai un sagatavotībai.

lasīt tālāk

RTU prorektors: Jaunajai valdībai jāīsteno augstākās izglītības reforma [1]

Autors: IK informācija @ 10.01.2019.

RTU prorektors: Jaunajai valdībai jāīsteno augstākās izglītības reforma
Foto: Publicitātes foto

Jaunajai valdībai būtu jāīsteno augstākās izglītības reforma, savukārt valdības deklarācijā augstākā izglītība un zinātne jāpasludina par prioritāti, tā apliecinot savu ieinteresētību gudras un konkurētspējīgas nācijas veidošanā un Latvijas tautsaimniecības attīstībā, uzskata Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) attīstības prorektors Artūrs Zeps.

 

 

 

lasīt tālāk

„Nāves ēnā jaunās skaņās” [2]

Autors: Normunds Dzintars, Dr. philol., Liepājas Valsts 1. ģimnāzija, projekta „Skola 2030” valodu jomas eksperts @ 29.10.2018.

Arvien vēl pūta dienvidus vakara vējš, un arvien vēl milzīgais ledus gabals peldēja un peldēja tālāk jūrā iekšā. Kārlēns, protams, nekavējās ne mirkli: ātri paķēra piezīmju grāmatiņu un izrēķināja, kāds ir vēja ātrums, viedtālrunī sameklēja, kāda ir vārdu savienojuma „dienvidus vakara” semantika, pārbaudīja, vai ūdens tuvojas sasalšanas temperatūrai, bet jūrā vis viņš nelēca, jo jaunajā skolā bija mācīts, ka viss jāizzina pašam, bet uz ledus gabala vēl atradās 13 zvejnieki un divi zirgi, kurus nevarēja atstāt nepētītus līdz pēdējam atomam.

lasīt tālāk

Izglītības reforma jāturpina pārdomāti [1]

Autors: Andrejs Mūrnieks, biedrības „Latvijas Pedagogu dome” valdes priekšsēdētājs, LU vadībzinātņu doktors @ 26.10.2018.

Izglītības reforma jāturpina pārdomāti
Foto: Andris Bērziņš

Pašlaik izglītības reformā iezīmējas jauns pavērsiens – valdībā iesniegts jauns Pamatizglītības standarta projekts, kas ir pilnveidots. Tajā vairs nav diskutablo formulējumu, uz kuriem norādīja Latvijas Pedagogu dome (LPD), un kas bija pretrunā ar Satversmi, Latvijas kultūras vērtībām un politiskajām reālijām.

 

 

 

 

 

 

lasīt tālāk

Literatūras stundu skaita samazināšana apdraud nācijai būtisku vērtību iedzīvināšanu [1]

Autors: Autoru kolektīvs* @ 24.10.2018.

 

Vispārīgie jautājumi

Iepazīstot projekta „Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” satura īstenošanas mērķus un uzdevumus, iekļaujamās vērtības, caurviju prasmes, jāsecina, ka konceptuālā nostādne ir vērtējama pozitīvi metodisko nostādņu ziņā, bet atsevišķi satura aspekti latviešu valodā, literatūrā un drāmā ir gan no mācību satura, gan apguves laika plānojuma diskutabli. Atbalstāma ir formatīvās vērtēšanas īpatsvara palielināšana un skolotāju sadarbība, kā arī valsts pārbaudes darba noteikšana 9. klasē. Daļa kolēģu lietpratības attīstīšanas elementus jau sistēmiski mācību procesā izmanto, citi vēl mācās to darīt. Pozitīvi ir vērtējamas arī konkrētas skolēna darbības – lasa, nosaka, salīdzina, raksturo, pamato, vērtē, analizē u. c. – standarta sasniedzamo rezultātu formulējumos, taču skolotāji gaida praktiskus metodiskos paraugus. Viņus gandarī semināros gūtais apliecinājums, ka praksē iepriekš nosauktais jau tiek īstenots, un viņi ir priecīgi par jaunām metodiskām ierosmēm. Latviešu valodas un literatūras skolotāju asociācija (LVLSA) atbalsta projekta domu, ka visās, arī mazākumtautību, skolās literatūrai ir vienāds stundu skaits.

 

lasīt tālāk

Dokuments ir vāji sagatavots un būtu nekavējoties pārrunājams un pārstrādājams [1]

Autors: Viesturs Vēzis, Latvijas Informātikas skolotāju asociācijas (LISA) valdes priekšsēdētājs @ 24.10.2018.

Dokuments ir vāji sagatavots un būtu nekavējoties pārrunājams un pārstrādājams
Foto: Andris Bērziņš

Pamatizglītības standartā projektā un programmā daudzi no būtiskajiem ieteikumiem, kuri bija darīti zināmi jau to izstrādes apspriešanas laikā, joprojām nav respektēti. „Piemēram, varu izveidot uzdevumu, domājot, ka tas atbilst kādam no punktiem, bet otrs cilvēks, kas to pilda, tikpat labi var iebilst, ka to punktu tur nesaskata. Apgalvojumi ir dažādi interpretējami. Nupat, oktobrī, Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēdē deputāte Ingūna Rībena izteica nopietnu pārmetumu IZM un VISC, kāpēc izglītības standarti kārtējo reizi tiek nesti uz Saeimu saskaņot, ja neviens no iepriekšējiem ieteikumiem nav ievērots un tiek pausts tikai viens viedoklis. Viņas teiktajam varu pilnīgi piekrist un cerēt, ka ierēdņi tomēr sāks domāt.

 

lasīt tālāk

Dokuments sagatavots lielā steigā un ne īpaši pamatīgi un rūpīgi

Autors: Mihails Gorskis, Dr. chem., Daugavpils Universitātes pasniedzējs, Iecavas vidusskolas ķīmijas skolotājs @ 24.10.2018.

Dokuments sagatavots lielā steigā un ne īpaši pamatīgi un rūpīgi
Foto: Toms Grīnbergs, Latvijas Universitātes Preses centrs

Līdzās reliģijai un medicīnai izglītība ir viena no galvenajām jomām, no kuras stāvokļa lielā mērā ir atkarīga sabiedrības pastāvēšana. Sabiedrībai attīstoties, neizbēgami mainās arī priekšstats par to, kādai ir jābūt laikmetam atbilstīgai pieejai nākamo cilvēku paaudžu izglītošanā. Tradicionāli tā ir viena no konservatīvākajām jomām, ar lielu inerci, jo skar burtiski katru cilvēku, un katram par to ir savi uzskati un pieradumi – lielai sabiedrības daļai diezgan stabili, jo balstās uz iepriekšējo paaudžu iegūtajām zināšanām un uzkrāto gudrību.

 

lasīt tālāk

Ko stāsta mūsu ķermenis, un kas tajā slēpjas jeb Citāda pieeja dzimumaudzināšanai

Autors: Ilze Brinkmane @ 12.10.2018.

Ko stāsta mūsu ķermenis, un kas tajā slēpjas jeb Citāda pieeja dzimumaudzināšanai
Foto: Foto: no MFM projekta arhīva

Joprojām pastāv daudzi mīti, arī tas, ka interneta laikmetā cilvēki zina gandrīz visu, kas notiek viņu ķermenī. Diemžēl nezina, ir informēti daļēji vai pat uztur maldīgus priekšstatus, turklāt ne tikai pusaudžu vecumā, bet arī pieaugušie, to vidū mediķi, pedagogi. Laikrakstā jau esam publicējuši dažādus viedokļus un atzinumus, ka veltīgi un pat kaitīgi ir bērnam neatbilstīgā vecumā stāstīt un uzspiest to, kas nav piemērots, bet tikpat svarīgi ir ļaut to atklāt izprotošiem un patiesi izglītotiem cilvēkiem.

 

lasīt tālāk

Reorganizēto skolu skolotāji saņem tikpat vai mazāk [1]

Autors: Ilze Brinkmane @ 12.10.2018.

Reorganizēto skolu skolotāji saņem tikpat vai mazāk
Foto: Publicitātes foto

Lai pārliecinātos, cik veiksmīgi Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) un pašvaldību izstrādātās skolu tīkla sakārtošanas teorijas un to realizācija darbojas attiecībā uz sabiedrības, kas mācās, sirdi un dvēseli – skolotājiem – un viņu darba novērtējumu – atalgojumu, laikraksts uzrunāja vairāku skolu direktorus.

Pirms 13. Saeimas vēlēšanām valdība atrada iespēju pildīt gada sākumā pieņemto rīkojumu par pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafiku, kurā bija noteikta pedagogu minimālās algas paaugstināšana no 680 eiro līdz 710 eiro par likmi.

Starp izvēlētajām ir vairākas skolas, kas tiesības pastāvēt ieguvušas tikai pēc skolu tīkla sakārtošanas.

lasīt tālāk

E-pasts:
Parole
Reģistrēties
Skolas soma

Bērnu drošība

Pirmklasnieks

Latvijas Izglītības Vadītāju asociācija

LIZDA

Atziņas

Kompetence ir indivīda spēja kompleksi lietot zināšanas, prasmes un attieksmi, risinot problēmas mainīgās dzīves situācijās.


Gadās arī tā...

No skolēnu domrakstiem:
Gundega Repše savā stāstā cilvēkus galina dažādi; citi mirst mīlot, citi vēl citādi, bet interesanti, ka gandrīz visos stāstos mirst suns. Tas ir, manuprāt, simbols, kas apzīmē kaut ko ļoti tuvu, ne mīlestību, bet vērtību.

 

Kontakti

Laikraksts "Izglītība un Kultūra" 

Galvenā redaktora p.i. - Andris Barkāns

Tālr. 67096393; 25628748

 

Laikraksta "Izglītība un Kultūra" elektroniskais pielikums "Pirmsskolas Izglītība"

Elektroniskais žurnāls „Vecākiem”

Galvenā redaktore — Vita Pļaviņa

vecakiem@izglitiba-kultura.lv

Tālr. 29190557

 

Abonēšanas, reklāmas un mārketinga vadītājs: Andris Barkāns

info@izglitiba-kultura.lv

reklama@izglitiba-kultura.lv

Tālr. 67096393; 25628748

 

Literārā redaktore: Zigrīda Purvlīce

redakcija@izglitiba-kultura.lv

 

Maketētāja: Linda Prātniece

redakcija@izglitiba-kultura.lv

 

Izdevēja SIA „AB konsultants” rekvizīti:

Reģ. Nr. 40103361805

Juridiskā adrese: Stabu iela 46/48–61, Rīga, LV-1011 

Biroja adrese: Dzirnavu iela 21, Rīga, LV-1010

Banka: AS „Swedbank”

Kods: HABALV22

Konts: LV78HABA0551030067643

 

Stingri aizliegts portālā www.izglitiba-kultura.lv un avīzē "Izglītība un Kultūra" publicētos materiālus kopēt, pārpublicēt, reproducēt, izplatīt, tulkot vai jebkādā citā veidā rīkoties bez redakcijas rakstiskas piekrišanas. Ja rakstiska atļauja no laikraksta redakcijas ir saņemta, obligāti ir jānorāda atsauce uz laikrakstu „Izglītība un Kultūra”.

Publikācijās paustais viedoklis ne vienmēr atspoguļo redakcijas viedokli.