Pirkt e-laikrakstu  Laikraksta tirdzniecības vietas    Kontakti    Reklāma
   

Seko līdzi jaunumiem: Twitter Draugiem.lv Facebook
Sākums Raksti Interešu izglītība e-žurnāls Vecākiem e-Pirmsskolas Izglītība Abonēt

Izglītības reformas zemūdens akmeņi: vai par kļūdām maksās bērni

Autors: Varis Krūmiņš, 12. Saeimas deputāts (LRA), pedagogs un ilggadējs basketbola treneris @ 18.06.2018.

Izglītības reformas zemūdens akmeņi: vai par kļūdām maksās bērni
Foto: Publicitātes foto

Ko patiesībā slēpj izglītības reforma? Uz kādiem zemūdens akmeņiem turpmākajos mācību gados klups pedagogi, vecāki un bērni? Un vēl pēc laiciņa atjēgsies politiķi?

Skaļi tiek diskutēts tikai par mācību satura izmaiņām jeb kompetenču izglītības ieviešanu, savukārt patiesībā fonā klusītēm tiek iestrādāti savu kļūdu labojumi, piesegti nepopulāri, nepatīkami jautājumi un, rodas iespaids, arī slēptas privātā biznesa intereses.

 

 

 

 

lasīt tālāk

Pieci jautājumi pašiem sev, pirms doties piketēt par reformām izglītībā

Autors: Iveta Ratinika, latviešu valodas un literatūras skolotāja Āgenskalna Valsts ģimnāzijā @ 07.06.2018.

Pieci jautājumi pašiem sev, pirms doties piketēt par reformām izglītībā
Foto: Publicitātes foto

 

Progress nav apturams – tas ir jāapzinās. Ir mainījies gan tas, kādi ir bērni un viņu uztveres īpatnības, mērķi un vajadzības, gan tas, cik pieejama ir kļuvusi informācija un apšaubāma skolotāja kā vienīgā eksperta loma un autoritāte izaugsmes procesā. Pārmaiņas apturēt nevar, to arī nevajag darīt. Tas, kas būtu mūsu kā izglītības jomas profesionāļu nozīme, ir uztraukties par progresa procesa vadību, lai tas nekļūtu haotisks vai pašdestruktīvs. Nevienas pārmaiņas nav apriori labas vai produktīvas, ja mēs neapzināmies nianses un to, kā savstarpēji attiecināmi tādi lielumi kā mērķis, līdzekļi un dotais laiks.

 

lasīt tālāk

Vai uzraudzības padomes dos gaidīto efektu augstākajai izglītībai?

Autors: Aigars Pētersons, RSU rektors profesors @ 31.05.2018.

Vai uzraudzības padomes dos gaidīto efektu augstākajai izglītībai?
Foto: Publicitātes foto

Lai panāktu straujāku tautsaimniecības un kopējās labklājības izaugsmi, dažādu interešu pārstāvji ik pa brīdim izsaka aicinājumu reformēt augstāko izglītību. Lai gan mērķis ir cēls, nereti izraudzītie līdzekļi nav pietiekami izvērtēti un analizēti, tādēļ var apdraudēt universitāšu turpmāko attīstību, kas balstīta uz izcilību un ilgtspēju.

lasīt tālāk

Lielākoties dzirdēts vērtējums „brāķis” un „bērnus tur kāds ir redzējis?” [1]

Autors: Daiga Kļanska @ 25.05.2018.

Lielākoties dzirdēts vērtējums „brāķis” un „bērnus tur kāds ir redzējis?”
Foto: Foto no personiskā arhīva

22. februārī notika preses konference, kurā projekta „Kompetenču pieeja mācību saturā” jeb „Skola 2030” īstenotāji informēja par pilnveidotā mācību satura sabiedriskās apspriešanas rezultātiem un uzsvēra, ka izglītības iestādēs esot saņēmuši labu novērtējumu par projekta aprakstu un atbalstu tajā pieteikto ideju īstenošanai. Savukārt rupes vidusskolas, kurā aprobē projekta idejas, fizikas, matemātikas un programmēšanas skolotājs, Iespējamās misijas” (IM) vēstnieks Aleksandrs Vorobjovs sociālajā vietnē „Facebook” publiski pauda pavisam ko citu: „No simtiem skolotāju, kurus es pazīstu, personīgi es neesmu dzirdējis nevienu kaut neitrālu viedokli, kur nu vēl atbalstošu! Lielākoties dzirdēti vērtējumi „brāķis” un „bērnus tur kāds ir redzējis?”. Ir jūra neloģisku nesakritību ar bērnu vecumposmu īpatnībām, nav solītās pēctecības, visu skolēni darīs ar digitālajām tehnoloģijām. Kādām? Vienu informātikas kabinetu uz visu skolu? Būtu jau jāsaņemas atklāti pateikt, ka dažu priekšmetu skolotāju satusēšanā reizi mēnesī nevar radīt kvalitatīvu standartu un programmas.

lasīt tālāk

Izglītības jomā jāmācās pieņemt ātrus un gudrus lēmumus

Autors: Aigars Rostovskis, Biznesa augstskolas Turība Attīstības padomes priekšsēdētājs, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras prezidents @ 24.05.2018.

Izglītības jomā jāmācās pieņemt ātrus un gudrus lēmumus
Foto: Publicitātes foto

Maija sākumā valdība paziņoja, ka izglītības reforma joprojām rada daudz šaubu, turklāt esot ļoti neskaidrs mācību programmu piedāvājums. Patlaban, līdz 28. maijam, deputāti sniedz priekšlikumus otrajam lasījumam, un ir īstais brīdis saprast, ka būtiska uzmanība jāvērš ne tikai uz saturu, bet arī uz vidi, kurā reformas rezultātā var nonākt bērni, jo tieši vide veido cilvēku. Videi ir ļoti liela nozīme, īpaši, kad runājam par bērniem.

 

 

lasīt tālāk

Latviešu valodas statuss izglītībā

Autors: VINETA PORIŅA Dr. philol., valodniece sociolingviste @ 29.03.2018.

Latviešu valodas statuss izglītībā
Foto: Publicitātes foto

Tas, ko 2012. gadā vēlējās paveikt otrās valsts valodas referenduma ierosinātāji, kas guva smagu sakāvi, tas samērā mierīgi, inteliģenti un it kā mūsdienīgu mērķu vārdā tiek veikts jaunajā projektā „Kompetenču pieeja mācību saturā” jeb „Skola 2030”.

 

 

 

 

lasīt tālāk

Ar idejām vien nepietiek, tām jāpārtop reālā saturā

Autors: RUDĪTE ANDERSONE LU Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes profesore, Latvijas Matemātikas skolotāju apvienības prezidente @ 24.03.2018.

Ar idejām vien nepietiek, tām jāpārtop reālā saturā
Foto: Publicitātes foto

 

Jauno saturu matemātikā esam analizējuši burtiski pa rindiņām un ļoti rūpīgi, savus ieteikumus izstrādājām kopā ar Daugavpils Universitātes, Liepājas Universitātes, Latvijas Universitātes (LU), Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas docētājiem un arī iesniedzām, kā projekta autori aicināja. Diemžēl pašreizējā satura projektā ir grūti saskatīt, ka būtu respektēts būtiskais, varbūt stilistiski nomainīti atsevišķi vārdi. Kaut kas vairāk ir latviskots, piemēram, vārda „kompetence” vietā tagad lieto vārdu „lietpratība”, bet šis vārds ne vienmēr atbilst kontekstam, vietām ir palicis tukšums.

 

 

lasīt tālāk

Privātās iniciatīvas „Iespējamā misija” panākumi cīņā par Latvijas bērnu prātiem

Autors: ELĪNA BOGUŠA, IEVA BĒRZIŅA @ 23.03.2018.

Mums, sabiedrības pārstāvjiem un vecākiem, iesaistoties jaunā vispārējās izglītības satura (tas bija publiskots īpaši šim nolūkam izveidotā vietnē https://www.skola2030.lv/) apspriešanā, radās novērojami un pārdomas, ar kurām vēlamies dalīties ar citiem Latvijas vecākiem, skolotājiem, izglītības darbiniekiem un – galu galā – arī ar lēmumu pieņēmējiem un šīs reformas īstenotājiem.

 

lasīt tālāk

Palīgā izglītības reformai!

Autors: Dr. Andrejs Mūrnieks, LU docents @ 21.03.2018.

Palīgā izglītības reformai!
Foto: Andris Bērziņš

Ažiotāža ap krievvalodīgo skolu pāreju uz mācībām tikai valsts valodā šobrīd aizēno pašu svarīgāko – izglītības satura reformu, kas ietver arī skolas gaitu sākšanu bērniem jau no sešu gadu vecuma. Reformas īstenošanai paredzēti ap 14 miljoni eiro.

Izglītības satura reformu tiecas realizēt projektu „Kompetenču pieeja mācību saturā” (turpmāk tekstā – projekts (https://www.skola2030.lv/)). Projektā iecerētajā un jau paveiktajā ir gan pozitīvas iezīmes, gan diskutablas tendences, arī kļūdas un aplamības.

 

 

 

lasīt tālāk

Biedrība „Vecāki par izglītību” neatbalsta sešgadīgo bērnu mācības neatbilstošā vidē

Autors: Silvija Titova–Meija, biedrības „Vecāki par izglītību” pārstāve @ 20.03.2018.

Biedrība „Vecāki par izglītību” neatbalsta sešgadīgo bērnu mācības neatbilstošā vidē
Foto: Publicitātes foto

 

Biedrība „Vecāki par izglītību” neatbalsta sešgadīgo bērnu mācības vidē, kas nav draudzīga bērnam ne psiholoģiski, ne fizioloģiski. Izglītības reforma ir jāsāk ar augstskolām, kuru izglītības programmu piedāvājums neatbilst darba tirgus pieprasījumam. Pašlaik sešgadīgo bērnu mācības ir sakārtotākā no visām izglītības sistēmas daļām.

 

 

 

 

lasīt tālāk

E-pasts:
Parole
Reģistrēties
Skolas soma

Bērnu drošība

Pirmklasnieks

Latvijas Izglītības Vadītāju asociācija

LIZDA

Atziņas

Skolēniem ir svarīgi, lai uzmanība tiek pievērsta ikvienam, tādēļ ir jānovērtē katra paveiktais. Ja, piemēram, ir ieviesusies kļūda, tad kopīgi noskaidrojam, kāds ir iemesls; ja viss ir izdevies, ir jāuzslavē.
Jānis Dūrējs, Jelgavas Valsts ģimnāzijas matemātikas skolotājs


Gadās arī tā...

No skolēnu domrakstiem:
Ričs un Vija darbā „Aka” parādīti kā nekopēja tēva bērni.

 

Kontakti

Laikraksts „Izglītība un Kultūra”

Laikraksta „Izglītība un Kultūra” elektroniskais pielikums „Pirmsskolas Izglītība”

Galvenā redaktore — Daiga Kļanska

daiga.klanska@izglitiba-kultura.lv

Tālr. 29808301

 

Elektroniskais žurnāls „Vecākiem”

Galvenā redaktore — Vita Pļaviņa

vecakiem@izglitiba-kultura.lv

Tālr. 29190557

 

Abonēšanas, reklāmas un mārketinga vadītājs: Andris Barkāns

info@izglitiba-kultura.lv

reklama@izglitiba-kultura.lv

Tālr. 67096393; 25628748

 

Literārā redaktore: Zigrīda Purvlīce

redakcija@izglitiba-kultura.lv

 

Maketētāja: Linda Prātniece

redakcija@izglitiba-kultura.lv

 

Izdevēja SIA „AB konsultants” rekvizīti:

Reģ. Nr. 40103361805

Juridiskā adrese: Stabu iela 46/48–61, Rīga, LV-1011 

Biroja adrese: Dzirnavu iela 21, Rīga, LV-1010

Banka: AS „Swedbank”

Kods: HABALV22

Konts: LV78HABA0551030067643

 

Stingri aizliegts portālā www.izglitiba-kultura.lv un avīzē "Izglītība un Kultūra" publicētos materiālus kopēt, pārpublicēt, reproducēt, izplatīt, tulkot vai jebkādā citā veidā rīkoties bez redakcijas rakstiskas piekrišanas. Ja rakstiska atļauja no laikraksta redakcijas ir saņemta, obligāti ir jānorāda atsauce uz laikrakstu „Izglītība un Kultūra”.

Publikācijās paustais viedoklis ne vienmēr atspoguļo redakcijas viedokli.