Kontakti    Reklāma
   

Seko līdzi jaunumiem: Twitter Draugiem.lv Facebook
Sākums Raksti e-žurnāls Vecākiem e-Pirmsskolas Izglītība Abonēt

Definē pirmsskolas izglītībā bērniem apgūstamās zināšanas un prasmes

Autors: Katrīna Slišāne @ 28.01.2010

Bērnam pirmsskolas izglītības posmā būs jāattīsta zināšanas, prasmes un attieksmes fiziskajā, psihiskajā un sociālajā jomā, paredz valsts sekretāru sanāksmē izsludinātie noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām.

Fiziskajā jomā bērnam pirmsskolas izglītības laikā būs jāiemācās izpildīt pamatkustības un orientēties telpā, noturēt līdzsvaru, jāattīsta roku sīkā muskulatūra un jāprot mērķtiecīgi veikt darbības ar sīkiem priekšmetiem. Bērnam būs jāprot arī noteiktā virzienā turēt un atbilstoši drošības noteikumiem lietot rakstāmpiederumus, grieznes un citus darba rīkus.

Bērniem būs arī jāprot darboties noteikta laukuma robežās un jābūt ar pozitīvu attieksmi pret fiziskām aktivitātēm.

Psihiskās attīstības jomā bērniem būs jāprot klausīties, uztvert, stāstīt un paust attieksmi pret dzirdēto, saklausīt, pareizi izrunāt un diferencēt skaņas vārdos, pazīt iespiestos un rakstītos burtus, rakstīt burtus, vārdus un vienkāršus teikumus, kā arī lasīt vārdus un vienkāršus teikumus atbilstoši savām spējām.

Noslēdzoties pirmsskolas izglītības posmam, bērnam būs arī jāmāk iejusties dažādos tēlos, attēlojot ar kustībām, žestiem, mīmiku un runu, kā arī jāmāk skandēt tautasdziesmas un runāt dzejoļus. Matemātikā un ģeometrijā bērnam būs jāiemācās saprast saikni starp skaitli un ciparu un jāmāk rakstīt ciparus, saskaitīšanas un atņemšanas darbības un iegūt rezultātu praktiskās situācijās desmit apjomā. Bērnam būtu jāpazīst arī ģeometrijas pamatelementi.

Topošajam skolniekam būs jābūt spējīgam novērot pārmaiņas pārmaiņas cilvēkā, dabā un sabiedriskās dzīves norisēs, stāstīt par saviem novērojumiem un orientēties tuvākajā apkārtnē, raksturot, salīdzināt un grupēt objektus pēc dažādām pazīmēm, klausīties mūziku, dziedāt, dejot, muzicēt un ritmizēt, radoši izmantot dažādus materiālus, tehnikas un paņēmienus tēlotājdarbībā un rokdarbos, kā arī pazīt un atbilstīgi paust emocijas mijiedarbībā ar apkārtējo pasauli.

Pabeidzot pirmsskolas izglītības posmu, bērnam būtu arī jābūt motivētam turpmākā izglītības apguvē.

Sociālajā jomā bērnam būtu jāiemāca nosaukt savu vārdu, uzvārdu, dzīvesvietas adresi un valsti, kurā dzīvo, kā arī izteikt lūgumu, prast pateikties un atbildēt uz jautājumiem, stāstīt par to, ko prot. Bērnam jāiemācās arī sadarboties ar vienaudžiem un pieaugušajiem, pamatot savu viedokli un vērtēt savu un citu rīcību, paužot attieksmi pret to.

Bērnam būtu jāiemāca izrādīt cieņu pret cilvēkiem, savu un citu darbu un veidot saudzīgu attieksmi pret apkārtējo vidi, kā arī veikt vienkāršus pašapkalpošanās darbus un zināt, kā rīkoties situācijās, kad ir apdraudēta personīgā drošība uz ielas vai pie ūdenskrātuvēm.

Vērtējums par pirmsskolas izglītības apguvi bērnam būs jāizsaka mutvārdos, uzsverot pozitīvo un nozīmīgo viņa darbībā un sasniegumos. Par bērna sasniegumiem mutiski vai rakstveidā būs jāinformē viņa vecāki vai aizbildņi.

Noteikumi vēl jāpieņem valdībā.

Komentāri:




Diāna

30.10.2010

"Jāprot rakstīt vienkāršus teikumus." Vai nav par daudz? Skolā 1. klasē tad jau laikam ļoti sarežģītus teikumus būs jāsāk rakstīt?!

Aija

01.04.2010

Vija! IZM strādā neprofesionāļi, viņiem nav atbildes uz Jūsu jautājumiem, viņi neizprot pat elementāras lietas, viņiem nav nopietna argumenta, kāpēc ir vajadzīgs sūtīt bērnu skolā no 6 gadu vecuma. Vienīgā atbilde ir: tā IZM ierēdņu bars varēs nopelnīt, tur neviens nedomā par bērniem. Jādara viss, lai tādiem kā Koķe, Miesniece, Purmale, Upeniece, Korbe ieietu vēsturē kā mazu bērnu nīdētājas un viņu vecumdienas būtu vienkārši graujošas. Upeniece tik priecājas, ka pirmsskolas un sākumsskolas pedagogi savā starpā cīnās, tai vietā, lai gūtu kādu kopsaucēju pārejai no viena izglītības posma uz otru, tāpat Upeniece praktiķu viedokļus sauc par emocijām un vērā neņem. Kauns, ka tādi saņem algu no mūsu nodokļiem, bet tas jau nebūs mūžīgi.

zane

04.02.2010

nezināju, ka pirmsskolā ir rotaļnodarbība - ģeometrija, IZM un VISC analfabētisms. Kauns Vasiļevski un Miesniece, Glaudiņa. Upeniece, cik tad Tev tika no tiem 8000 Ls.

inna

04.02.2010

Kārtējo reizi IZM atklāj savu neprofesionalitāti. VISC strādājošajiem, amata pienākumos bija sastādīt pirmsskolas vadlīnijas, nevis izsludināt iepirkumu par 8000 latiem, es to būtu par velti izdarījusi, valstij ietaupītos nauda. Tas jau nav nekāds no jauna veidots darbs, bet savārstījums no veciem dokumentiem. kauns.

es

04.02.2010

Skolotāji, nu neesiet naivi un neceriet, ka jums piesviesti 33% pie algas būs mūžīgi. Tas ir pirmssvēlēšanu triks. Pirmsskolas pedagogiem nekas netika pielikts. Arī tiem pedagogiem, kas pie skolām sagatavo 5 - 6gadīgos bērnus arī netika pielikts ne santīms pie algas. Koķe pelna balsis, neesiet naivi.

tatjana

04.02.2010

Tajā visā ir paslēpta nauda, nauda, kurai Koķe varēs tikt klāt, ja vecāki piekristīs savus bērnus sūtīt skolā no 6 gadiem, mīļie vecāki, esiet nopietni un neļaujiet IZM manipulēt ar jūsu bērniem. Šīs vadlīnijas ir tikai pamesta ēsma tautai, pedagogiem, lai novērstu uzmanību no IZM patiesās darbības, no slepenu programmu sagatavošanu 6 gadīgiem bērniem, kura atkal ir lieka naudas atmazgāšana, nauda atkal nonāks Koķes un viņas radīto darba grupu darboņu kabatās. Laikā, ka vecākiem nav naudas savus bērnus paēdināt un sūtīt skolā, Koķe gatavojas iespiest jaunas mācību grāmatas, pārtaisīt mācību programmas no 1. - 6 .klasei. Koķe apiet gan vecākus, gan skolotājus un pēc atbalsta griežas pie pašvaldībām, kuras vispār nedomā par bērniem. Pienācis laiks Koķei un viņas darba grupām atbildēt par saviem ārprāta darbiem, tiek pārkāptas visas normas, gan bērnu tiesības, gan satversme utt. Par pirmskolas vadlīnijām IZM darba grupai ir samaksāti turpat 8 tūkstoši, jāpiebilst, ka tās ir izmetamas un nederīgas, lieki atmazgāta nauda.

skolotāja

02.02.2010

nesaprotu, kāpēc jājauc galva ap tiem sešgadniekiem.Viss bija labi,mēs strādājām, programmas apstiprinātas...ko jūs te krīzes laikā jaucat putru ar kāpostiem ? Pedagogiem jau tā grūti strādāt, bērnu skaits lielos dārziņos ir pāri 20, bet jūs apcērpjat algas, mainat režīmus bet daudziem skolotājiem vēl nav izmaksāti kredīti par mācībām. Un prasības tikai aug un mainās ne jau uz labo pusi.Pirmsskolā jau tā strādā tikai sava darba fanāti un baidos, ka darbs pirmsskolas iestādē drīz pārvērtīsies par hobiju- strādāsim par 100 latiem, ja tas tā tālāk turpināsies. Un tas , ko jūs te gribat darīt ar bērniem, vispār nav prāta darbs.Atnāciet pastrādāt uz dārziņu, varbūt jums krasi mainīsies viedoklis par mūsu darbu.

rolands

02.02.2010

nu ja pirmsskolas iestāde tiek piemērota tādiem standartiem, tad diez vai es gribētu savus bērnus laist tādā iestādē.Man ir svarīga manu bērnu bērnība ar rotaļām, attīstošiem uzdevumiem nevis kaut kādu zināšanu bāšana galvās.Mana meita no 7.gadu vecuma aizgāja uz skolu un brīnišķīgi tiek galā ar skolas programmu, jo TIEŠI bērnudārzi ar patreizējo pieeju ir devuši kolosālu bāzi bērna skolas gaitu uzsākšanai.
Kāi lielie un mazie burti !? Kāda geometrija ? Nu tad liekat lai bērnudārzu beidzot bērni zina arī reizrēķina tabulu.

vivī

01.02.2010

skaisti- bērni bez bērnības ! Kaut ar vienu vārdu tika pieminēta rotaļa , kura ir pirmsskolas neatņemama sastāvdaļa ?! cilvēki mīļie ! man trūkst vārdu !Kādus robotus un superbērnus jūs te gribat izaudzināt ? Ja jums galīgi nav saprašanas kas ir pirmsskolas bērns un kā ar tiem jāstrādā, tad LŪDZU nepublicējiet tādus rakstus un nerādiet citiem, cik jūs esat nekompetenti !
Laba duša pirmdienas rītam ! Nekur nav teikts, kas bērnam jāattīsta, jāpilnveido prasmes , jārada interesi, jāveido priekšstati ... tikai mācīt, motivēt, stāstīt, pareizi izrunāt ...vai tie ir pirmsskolas termini >?
ABSURDS !!!
Ceru, ka valdība šos noteikumus nepieņems.

regīna

29.01.2010

Piedodiet,man ir šoks!No kuras planetas tas ir atlidojis?
Reālu pirmsskolas vecuma bērnu nav redzējuši!IZM kārtējais
analfabētisms pirmsskolas izglītības jautājumos.Jāglābj bērns!!!

Citi lasītāji iesaka:



Kontakti

Izdevniecības vadītāja: Violeta Brenčeva

Tālr. 26002264

E-pasts: info@izglitiba-kultura.lv

Izdevniecības galvenā redaktore: Vita Pļaviņa

Tālr. 29190557

E-pasts: redakcija@izglitiba-kultura.lv 

vecakiem@izglitiba-kultura.lv

 

 

Laikraksts "Izglītība un Kultūra"

Laikraksta "Izglītība un Kultūra" elektroniskais pielikums "Pirmsskolas Izglītība"

Elektroniskais žurnāls „Vecākiem”

No 2019. gada augusta e-izdevumus izdod SIA "V-Media" (Reģ.nr. 4010336926) un SIA "Unigunde" (50003635891)