Pirkt e-laikrakstu  Laikraksta tirdzniecības vietas    Kontakti    Reklāma
   

Seko līdzi jaunumiem: Twitter Draugiem.lv Facebook
Sākums Raksti Interešu izglītība e-žurnāls Vecākiem e-Pirmsskolas Izglītība Abonēt

Svarīgi nodrošināt iniciatīvas ilgtspēju

Autors: Dr. sc. admin. Ināra Dundure, Latvijas Pašvaldību savienības padomniece izglītības un kultūras jautājumos @ 22.12.2017

Svarīgi nodrošināt iniciatīvas ilgtspēju
Foto: Publicitātes foto

Par mācību procesu runājam daudzos un dažādos aspektos, bet par audzināšanas nozīmi cilvēka personības veidošanā runājam maz. Personība ir cilvēka psiholoģisko īpašību kopums, kas ietekmē viņa rīcību un uzvedību dažādās situācijās, savukārt personības veidošanos ietekmē ne tikai pats cilvēks, bet arī apkārtējā vide un citi cilvēki.Stabilākais, kas savieno cilvēku un laikmetu, ir morāle, un cilvēku rīcība visos laikos parāda, ka izvēle ir dota katram, ka katrā ir milzīgas neizmantotas iespējas, arī būt labākam.

Iniciatīva Latvijas skolas soma, valsts garantētās izglītības iegūšanas laikā visu Latvijas skolu skolēniem nodrošinot iespēju izzināt savas tautas vērtības un kultūrtelpu, apmeklēt izstādes un izrādes, tikties ar interesantiem cilvēkiem un, aktīvi līdzdarbojoties, stiprināt piederības izjūtu savai zemei, var dot pienesumu cilvēka personības veidošanā.

Iniciatīvas projekta veiksmīga realizācija ir atkarīga no visu iesaistīto pušu – valsts, pašvaldības un izglītības iestāžu – atbildības un sadarbības. Valsts uzdevums ir projekta satura izstrāde, koordinācija, pedagogu profesionālā kvalifikācija un projekta pārraudzība, bet pašvaldību loma projekta realizācijā ir koordinēt iniciatīvu Latvijas skolas soma, iesaistot novada izglītības iestādes, apstiprināt un koordinēt skolu aktivitāšu plānus, sekmējot izglītības un kultūras darbinieku sadarbību.Pašvaldību atbildība ir arī sadarbībā ar skolu administrācijām izstrādāt maksimāli efektīva līdzekļu izlietojuma plānu, vajadzības gadījumā koordinējot vairāku skolu sadarbību. Iniciatīvas Latvijas skolas soma galvenais un noslēdzošais posmsirskolas. No izglītības iestādes vadītāja ir atkarīga iniciatīvas aktivitāte: cik produktīva ir pedagogu, vecāku un skolēnu iesaiste, kādus pasākumus skola apmeklē, ko aicina uz skolu.

No 2016. gada septembra līdz decembrim īstenotais pilotprojekts apliecināja, ka, efektīvi plānojot finanšu resursus un darbības, ir iespējams panākt būtiskas izmaiņas. Šī pieredze ļauj secināt, ka iniciatīva skolēniem ļaus paplašināt redzesloku, uzlabot sociālās prasmes, bet vecākiem – noticēt, ka šī ir visīstākā mācīšanās. Galarezultātā pašvaldības un skolas iegūs jaunas darba formas, bet pats svarīgākais – tas būs reāls ieguldījums personības attīstībā.

Svarīgi ir nodrošināt iniciatīvas rezultātu ilgtspēju – lai šī jaunā mācīšanas metode kļūtu par katras pašvaldības izglītības sastāvdaļu. Jau projekta realizācijas gaitā ir jāsaprot, kādā veidā tiks izmantoti aktivitāšu rezultātā gūtie labumi, atziņas, prasmes, iemaņas un pieredze.

 

Pieredze rāda, ka projektu ilgtspējas klupšanas akmens ir finansiālā ilgtspēja – projekta īstenotāja rīcībā esošie finanšu resursi, lai turpinātu projekta aktivitātes pēc tā beigām. Ne mazāk svarīga ir institucionālā ilgtspēja. Projekta gaitā pašvaldības iegūs jaunu pieredzi, to darbinieki un skolu pedagogi – citas prasmes, jaunas zināšanas. Finansiālā un institucionālā ilgtspēja ir tiešā korelācijā ar politisko ilgtspēju nacionālajā un pašvaldību līmenī. Nacionālajā līmenī – valsts budžetā arī pēc projekta beigām ieplānot finanšu resursus, lai turpinātu iniciatīvu Latvijas skolas soma, savukārt pašvaldību līmenī – atbalstīt un uzturēt institucionālo ilgtspēju. Ilgtermiņa rezultāts tiks sasniegts, ja iniciatīva būs veicinājusi brīvas, radošas un atbildīgas sabiedrības tapšanu, sabiedrības, kuras iedzīvotāji ciena savu valsti un vēlas strādāt, lai šo cieņu apliecinātu un vairotu. Novados būs parādījušās jaunas iespējas kultūras nozares attīstībai, jaunu darba formu un produktu attīstībai, nodarbinātības sekmēšanai kultūras pakalpojumu reģionālā pārklājuma nodrošināšanai.Ilgtermiņa rezultāts novados ir arī izglītības un kultūras jomu sadarbības nostiprināšana.

Komentāri:




Citi lasītāji iesaka:


E-pasts:
Parole
Reģistrēties
Skolas soma

Bērnu drošība

Pirmklasnieks

Latvijas Izglītības Vadītāju asociācija

LIZDA

Atziņas

Patstāvīgs radošums, brīvības un atbildības līdzsvars – tādiem būtu jābūt dzīves un izglītības galvenajiem veselā saprāta izvirzītajiem vērtību orientieriem.
Andris Broks, Latvijas Universitātes emeritētais profesors


Gadās arī tā...

No skolēnu domrakstiem:
Laura bija stipra sieviete, tāpēc viņa savas jūtas apdzēsa pret kaimiņu vīrieti.

 

Kontakti

Laikraksts "Izglītība un Kultūra" 

Galvenā redaktora p.i. - Andris Barkāns

Tālr. 67096393; 25628748

 

Laikraksta "Izglītība un Kultūra" elektroniskais pielikums "Pirmsskolas Izglītība"

Elektroniskais žurnāls „Vecākiem”

Galvenā redaktore — Vita Pļaviņa

vecakiem@izglitiba-kultura.lv

Tālr. 29190557

 

Abonēšanas, reklāmas un mārketinga vadītājs: Andris Barkāns

info@izglitiba-kultura.lv

reklama@izglitiba-kultura.lv

Tālr. 67096393; 25628748

 

Literārā redaktore: Zigrīda Purvlīce

redakcija@izglitiba-kultura.lv

 

Maketētāja: Linda Prātniece

redakcija@izglitiba-kultura.lv

 

Izdevēja SIA „AB konsultants” rekvizīti:

Reģ. Nr. 40103361805

Juridiskā adrese: Stabu iela 46/48–61, Rīga, LV-1011 

Biroja adrese: Dzirnavu iela 21, Rīga, LV-1010

Banka: AS „Swedbank”

Kods: HABALV22

Konts: LV78HABA0551030067643

 

Stingri aizliegts portālā www.izglitiba-kultura.lv un avīzē "Izglītība un Kultūra" publicētos materiālus kopēt, pārpublicēt, reproducēt, izplatīt, tulkot vai jebkādā citā veidā rīkoties bez redakcijas rakstiskas piekrišanas. Ja rakstiska atļauja no laikraksta redakcijas ir saņemta, obligāti ir jānorāda atsauce uz laikrakstu „Izglītība un Kultūra”.

Publikācijās paustais viedoklis ne vienmēr atspoguļo redakcijas viedokli.