Pirkt e-laikrakstu  Laikraksta tirdzniecības vietas    Kontakti    Reklāma
   

Seko līdzi jaunumiem: Twitter Draugiem.lv Facebook
Sākums Raksti Interešu izglītība e-žurnāls Vecākiem e-Pirmsskolas Izglītība Abonēt

Skolēnu mācību firmas – produkti ar augstu vērtību

Autors: Raivis Spalvēns @ 17.12.2009

 Skolēnu mācību firmas – produkti ar augstu vērtību
Foto: JAL

Pašdarināti konfekšu trauciņi, auskari, kaklarotas u. c. rokdarbi, deju un florbola treniņu iespējas, pasākumu organizēšana, vannas sāls ražošana, ekoloģisku, gaismu atstarojošu somu darināšana, koka rotaļlietu un spēļu ražošana, gida pakalpojumi, inovatīvi informācijas tehnoloģiju risinājumi – šie ir tikai daži skolēnu izgudrojumi un biznesa idejas, kas pagājušajā nedēļā tika prezentētas „Skolēnu mācību firmu” (SMF) pasākumā, ko Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) īstenotajā „Inovatīvas uzņēmējdarbības motivācijas programmā” ar ERAF un ES atbalstu rīko biedrība „Junior Achievement – Latvija” (JAL).

Šis pasākums bija pirmais nopietnais pārbaudījums skolēniem, kuri šogad dibinājuši savus uzņēmumus, jo viņu veikumu vērtēja kompetenta žūrija, kurā bija gan veiksmīgi uzņēmēji un „Skolu Krustvecāki”, gan „SEB bankas” eksperti un festivāla īpašais viesis – ASV vēstniece Latvijā Džūdita Gārbere (Judith Garber). Skolēnu mācību firmu festivāls šogad ir iekļauts LIAA administrētās Inovatīvas uzņēmējdarbības motivācijas programmas pasākumu kalendārā.

Reāla uzņēmējdarbība

Skolēnu mācību firmas ir mācību nolūkos dibināts uzņēmums, kas nodarbojas ar reālu uzņēmējdarbību – ražo preces, sniedz pakalpojumus, veic firmas finanšu analīzi un grāmatvedību, mācās iekarot tirgu, pārbauda savas spējas vadīt un darboties komandā, gūst pieredzi un peļņu. Programmu SMF (Company program) īsteno Junior Achievement – Young Enterprise Europe vairāk nekā 37 Eiropas valstīs kopš 1962. gada. SMF programmas īstenošanu Latvijā atbalsta LIAA Inovatīvas uzņēmējdarbības motivācijas programmā, ko atbalsta ERAF un Eiropas Savienība.

Praktiskā biznesa programmu SMF „Junior Achievement – Latvija” mūsu izglītības sistēmā ieviesa pirms 19 gadiem ar mērķi attīstīt uzņēmēja spējas skolēnos visos vecumos, tāpēc arī SMF pasākumos parasti iespējams satikt gan pamatskolas skolēnus, gan arī vidusskolēnus. Uzņēmēja spējas nav vien konkrēta īpašība, bet gan to kopums, kas piemīt cilvēkam un ko viņš kopj un attīsta, atrodoties uzņēmējdarbības vidē. Kā būtiskākās īpašības tiek nosauktas spēja un drosme darboties, vēlme uzņemties risku, kā arī nestandarta domāšana un radošums.

Lisabonas stratēģijā ir definēta jaunatnes uzņēmējspēju attīstīšana, kas ļautu radīt jauno uzņēmēju paaudzi, tādējādi nodrošinot ekonomisko uzplaukumu. Savukārt Eiropas mazo uzņēmumu hartā tiek uzsvērts, ka sagatavošana uzņēmējdarbībai un uzņēmējspēju attīstība ir jāveic visos izglītības sistēmas līmeņos. Jāveicina un jāstimulē jauniešu uzņēmējdarbības centieni un jāveido atbilstīgas mācību sistēmas mazo uzņēmumu vadītājiem, jo mazie uzņēmumi ir ekonomikas mugurkauls.

Ziņojumā par vislabākās metodes projektu „Izglītība un apmācība uzņēmējdarbībai” ir secināts – kaut arī pašreiz visos izglītības līmeņos ir izveidoti ar uzņēmējdarbību saistīti pasākumi, daudzi no tiem nav integrēti mācību programmās, neveido saskaņotas struktūras daļu, tādēļ līdz šim vairumam skolēnu nav bijusi iespēja piedalīties uzņēmējdarbības kursos un programmās. Vislabākās metodes projekts kā īpaši efektīvu metodi uzņēmējdarbībai raksturīga domāšanas veida veicināšanai izcēla pasākumus, kas balstās uz praksi, kad skolēni vada mazus uzņēmumus skolā, proti, tika uzlavēts SMF. Šajā programmā Latvijas skolēniem iespējams apgūt gan teorētiskās, gan praktiskās iemaņas uzņēmējdarbībā, lai drošāk ķertos klāt savu ideju īstenošanai.

Bez mērķa (attīstīt skolēnos uzņēmēju prasmes) SMF ir arī uzdevumi, proti, sekmēt inovatīvas uzņēmējdarbības attīstīšanu, kam piemīt izaugsmes potenciāls; sekmēt uzņēmējdarbību kā jauniešu karjeras izvēli; pievērst sabiedrības uzmanību SMF kā uzņēmējspēju attīstošam procesam un veiksmes atslēgai ne tikai uzņēmējdarbībā, bet arī sadzīvē.

Kā saka „SEB bankas” prezidents Ainārs Ozols: „Šobrīd Latvijas biznesa videi ir nepieciešams stiprs uzņēmējs, kas nebaidās no izaicinājumiem un spēj darboties. Atbalstot Skolēnu mācību firmu kustību, vēlamies iedrošināt jauno paaudzi kļūt par uzņēmējiem, sniedzot iespēju viņiem jau pusaudža gados gūt ieskatu uzņēmējdarbības vidē un veicināt savu biznesa prasmju attīstību. Iepriekšējo gadu prakse rāda, ka jaunieši spēj ne tikai radīt oriģinālas, līdz šim neredzētas biznesa idejas, bet arī sekmīgi tās realizēt tirgū. Nākotnes perspektīvā viņu iesaistīšanās uzņēmējdarbībā būs abpusējs ieguvums gan pašiem uzņēmējiem, gan valsts ekonomikai.”

Žūrijas darbs

Arī šāgada SMF festivāls/konkurss pierādīja, cik radoši, gudri un inovatīvi domājoši ir Latvijas skolu jaunieši, jo piedāvāto produktu klāsts bija dažāds: rokdarbi un IT risinājumi, pakalpojumi un ražošana utt. Kā informē JAL, Latvijā šogad nodibinātas 183 skolēnu mācību firmas, no kurām 101 piedalījās festivālā. Diemžēl festivāla noslēgumā godalgotas netika visas firmas, bet gan 24 spilgtākās, radošākās un perspektīvākās.

Šogad žūrijā darbojās vairāki JAL sadarbības partneri: LIAA, Izglītības un zinātnes ministrija, „SEB banka”, Ķekavas novada dome, Rīgas Ekonomikas augstskolas Mentoru klubs, Hansaworld Latvia, Lietišķās informācijas dienests, „Skolu Krustvecāki”, JAL padome, JCI Latvia, Coca-Cola HBC, Rīgas Hanzas Rotary klubs, „Daugmales Jāņa medus”, TC „Mols”, Veselības centrs „Pļavnieki”, Biznesa augstskola „Turība”, WorkingDay Latvia. Darbu vērtēšana notika vairākās kategorijās. Kvalitatīvākais produkts tika vērtēts pēc preces kvalitātes, iesaiņojuma un cenu zīmes; videi draudzīgākais produkts – pēc tā, ka klientu ieguvumi ir skaidri ieraugāmi un produkts ir videi draudzīgs; inovatīvs produkts – pēc tā, kas produktā ir unikāls; labākā reklāma – pēc tā, cik reklāma ir pamanāma un nozīmīga konkrētajam produktam; labākais stends tika vērtēts pēc tā, cik tas ir vizuāli un funkcionāli saistošs; labākā dāvana – pēc tā, cik ļoti dāvana piemērota konkrētai auditorijai; sociāli atbildīgāko SMF noteica pēc tā, cik produkts vai pakalpojums ir noderīgs sabiedrībai, vai produktā ir ziedojuma elementi, vai prece veicina sociālo atbildību; labākās pārdošanas komandas titulu varēja iegūt tie, kas labāk prata pārdot un komunicēt ar klientu.

Pārliecinošas idejas
„Izglītība un Kultūra” pasākuma laikā pamanīja vairākas interesantas un inovatīvas biznesa idejas, no kurām daļu arī žūrija atzina par pārliecinošākajām. Tā, piemēram, uzmanību piesaistīja SMF SIA „Gidi.lv” no Garozas pamatskolas Ozolnieku novadā, Sidrabenes pagastā, kas piedāvā gidu pakalpojumus pastaigām pa Sidrabenes pagasta vēsturiskajām takām, apmeklējot senās zemgaļu apmetnes vietas, 1812. gada franču karaspēka nocietinājumu, Lāču purva dabas liegumu, kā arī Latvijas pirmā prezidenta Jāņa Čakstes mājas „Auči”. Ideja iepriecināja nevis ar vēlmi pelnīt naudu, bet gan saglabāt vērtības savā novadā un rast iespēju intelektuāli palīdzēt dzimtajai vietai. Žūrija „Gidi.lv” stendu novērtēja, pasniedzot tai balvu.

Festivālā tika pārstāvētas ekoloģiskās idejas. Vieni no spilgtākajiem bija Kuldīgas tehnoloģiju un tūrisma profesionālās vidusskolas SMF SIA „Ašais bebrītis” pārstāvji, kas ieguva žūrijas balvu par kvalitatīvāko produktu.

„Ašā bebrīša” piedāvājums ir dažādi galdniecības izstrādājumi – sviesta naži, taburetes, pirts lāvas paliktņi, pildspalvas, koka trauki, bufetes u. c., liekot ticēt, ka galdniecības amata prasmes Latvijā vēl nav zudušas un šo virzienu varam attīstīt kā vienu no mums raksturīgiem. Balvu par labāko reklāmu saņēma vēl viens ekoloģiskās domas pārstāvis – SMF SIA „Egas” no Rīgas komercģimnāzijas, kas ražo ekoloģiskas gaismu atstarojošas somas.

Jautrs šķita uzņēmuma reklāmas sauklis: „Nost ar garlaicīgajiem un traucējošajiem atstarotājiem, kas bieži pazūd! Ja tā ir arī jūsu problēma, tad tagad ir īstā iespēja kaut ko mainīt!” „Egas” somām iespējams vai nu izvēlēties kādu no firmas piedāvātajiem dizainiem, vai arī radīt savu.

Savukārt Priekules vidusskolas SMF SIA „Cita Pi-e2-ja”, kas ieguva balvu par videi draudzīgāko produktu, nodarbojas ar jau vienreiz izmantotu sadzīves preču, mēbeļu un dažādu tehnisku ierīču pārveidošanu, atjaunošanu; tiek veidoti arī dažādi interjera priekšmeti, dekori.

Balvu par labāko dāvanu saņēma arī Rīgas komercģimnāzijas SMF SIA „Sels de Bain”, kas nodarbojas ar vannas sāls ražošanu un tirgošanu. Piedāvājumā ietilpst dažādas smaržas – priežu, lavandas, piparmētru, jasmīna, mandarīnu, ģerāniju u. c. Savukārt cita Rīgas komercģimnāzijas firma – SIA „Fon Trauken” – balvu nesaņēma, tomēr izcēlās ar inovatīvu ideju – no makulatūras izgatavotiem konfekšu tauciņiem.

Pārstāvēti tika arī sportisku aktivitāšu pakalpojumi, no kuriem Valmieras Viestura vidusskolas SMF „Kensho” piedāvā apgūt Austrumu tuvcīņas veidu – džiu-džitsu. „Kensho” ieguva žūrijas balvu par labāko reklāmu. Savukārt Baldones vidusskolas SMF SIA „Candida” kā pakalpojumu piedāvā organizēt un vadīt pasākumus – klases tematiskos pasākumus, Ziemassvētku eglītes, jubilejas, sporta un labdarības pasākumus, šovus.

Festivālā pārstāvju un ideju bija tik daudz, ka visus aprakstīt nemaz nav iespējams, tomēr katra firma izcēlās ar savu rokrakstu un īpatnībām. Godīgi sakot, palaimējās tiem, kuri tīšām vai netīšām gadījās tirdzniecības centrā „Mols” un „SEB bankas” ēkā Valdlaučos, kur notika SMF festivāls, jo pāris stundās, kas tika dotas skolēniem, lai prezentētu savas idejas, apmeklētājiem par ļoti izdevīgām cenām bija iespēja iegādāties kvalitatīvus produktus ar augstu vērtību.


Rezultāti:


Sociāli atbildīgākās SMF:
„Atstospīd” (Jelgavas Spīdolas ģimnāzija)
„Pirkstiņu bode” (Olaines 1. vidusskola)
„Prezente” (Talsu Valsts ģimnāzija)

Labākā pārdošanas komanda:

„White Puff” (Madonas Valsts ģimnāzija)
„C-New” (Rīgas komercģimnāzija)
„Farss” (Garozas pamatskola)

Labākais stenda iekārtojums:

„Čuči saldi” (Privātā vidusskola „Klasika”)
„Gidi.lv” (Garozas pamatskola)
„Piespraud” (Ādažu vidusskola)

Labākā dāvana:

„Sels de Bain” (Rīgas komercģimnāzija)
„Pērle” (Lejasciema vidusskola)
„Eglītes un svecītes” (Liepājas Draudzīgā aicinājuma 5. vidusskola)

Kvalitatīvākais produkts:
„Deviņu pakalnu tējas” (Talsu 2. vidusskola)
„Ašais bebrītis” (Kuldīgas tehnoloģiju un tūrisma profesionālā vidusskola)
„Frasko” (Jelgavas Spīdolas ģimnāzija)

Videi draudzīgākais produkts:

„Cita pi-e2-ja” (Priekules vidusskola)
„Buča” (Cēsu Valsts ģimnāzija)
„Griķu spilveni” (Madonas Valsts ģimnāzija)

Labākā reklāma:

„Kensho” (Valmieras Viestura vidusskola) – „SEB bankas” specbalva
„Egas” (Rīgas komercģimnāzija)
„Miss Party” (Ādažu vidusskola)

Inovatīvs produkts:

„BeBoss” (Jelgavas Spīdolas ģimnāzija)
„MKBaltic” (Rīgas Klasiskā ģimnāzija)
„Bonhomie” (Rīgas pilsētas 2. ģimnāzija)

Komentāri:




Citi lasītāji iesaka:


E-pasts:
Parole
Reģistrēties
Skolas soma

Bērnu drošība

Pirmklasnieks

Latvijas Izglītības Vadītāju asociācija

LIZDA

Atziņas

Parasti koncentrējamies uz to, ka sasniegumi mūs darīs laimīgus, bet tas ir nebeidzams aplis, kas neļauj izjust laimes brīžus. Laimes izjūtu sniedz vien tas, ko darām.
Zelanu Montminī (Zelana Montminy), grāmatas „21 diena pretī dzīvesspēkam” autore


Gadās arī tā...

No skolēnu domrakstiem:
Gundega Repše savā stāstā cilvēkus galina dažādi; citi mirst mīlot, citi vēl citādi, bet interesanti, ka gandrīz visos stāstos mirst suns. Tas ir, manuprāt, simbols, kas apzīmē kaut ko ļoti tuvu, ne mīlestību, bet vērtību.

 

Kontakti

Laikraksts „Izglītība un Kultūra”

Laikraksta „Izglītība un Kultūra” elektroniskais pielikums „Pirmsskolas Izglītība”

Galvenā redaktore — Daiga Kļanska

daiga.klanska@izglitiba-kultura.lv

Tālr. 29808301

 

Elektroniskais žurnāls „Vecākiem”

Galvenā redaktore — Vita Pļaviņa

vecakiem@izglitiba-kultura.lv

Tālr. 29190557

 

Abonēšanas, reklāmas un mārketinga vadītājs: Andris Barkāns

info@izglitiba-kultura.lv

reklama@izglitiba-kultura.lv

Tālr. 67096393; 25628748

 

Literārā redaktore: Zigrīda Purvlīce

redakcija@izglitiba-kultura.lv

 

Maketētāja: Linda Prātniece

redakcija@izglitiba-kultura.lv

 

Izdevēja SIA „AB konsultants” rekvizīti:

Reģ. Nr. 40103361805

Juridiskā adrese: Stabu iela 46/48–61, Rīga, LV-1011 

Biroja adrese: Dzirnavu iela 21, Rīga, LV-1010

Banka: AS „Swedbank”

Kods: HABALV22

Konts: LV78HABA0551030067643

 

Stingri aizliegts portālā www.izglitiba-kultura.lv un avīzē "Izglītība un Kultūra" publicētos materiālus kopēt, pārpublicēt, reproducēt, izplatīt, tulkot vai jebkādā citā veidā rīkoties bez redakcijas rakstiskas piekrišanas. Ja rakstiska atļauja no laikraksta redakcijas ir saņemta, obligāti ir jānorāda atsauce uz laikrakstu „Izglītība un Kultūra”.

Publikācijās paustais viedoklis ne vienmēr atspoguļo redakcijas viedokli.