Kontakti    Reklāma
   

Seko līdzi jaunumiem: Twitter Draugiem.lv Facebook
Sākums Raksti e-žurnāls Vecākiem e-Pirmsskolas Izglītība Abonēt

Privātās iniciatīvas „Iespējamā misija” panākumi cīņā par Latvijas bērnu prātiem

Autors: ELĪNA BOGUŠA, IEVA BĒRZIŅA @ 23.03.2018.

Mums, sabiedrības pārstāvjiem un vecākiem, iesaistoties jaunā vispārējās izglītības satura (tas bija publiskots īpaši šim nolūkam izveidotā vietnē https://www.skola2030.lv/) apspriešanā, radās novērojami un pārdomas, ar kurām vēlamies dalīties ar citiem Latvijas vecākiem, skolotājiem, izglītības darbiniekiem un – galu galā – arī ar lēmumu pieņēmējiem un šīs reformas īstenotājiem.

 

lasīt tālāk

Palīgā izglītības reformai!

Autors: Dr. Andrejs Mūrnieks, LU docents @ 21.03.2018.

Palīgā izglītības reformai!
Foto: Andris Bērziņš

Ažiotāža ap krievvalodīgo skolu pāreju uz mācībām tikai valsts valodā šobrīd aizēno pašu svarīgāko – izglītības satura reformu, kas ietver arī skolas gaitu sākšanu bērniem jau no sešu gadu vecuma. Reformas īstenošanai paredzēti ap 14 miljoni eiro.

Izglītības satura reformu tiecas realizēt projektu „Kompetenču pieeja mācību saturā” (turpmāk tekstā – projekts (https://www.skola2030.lv/)). Projektā iecerētajā un jau paveiktajā ir gan pozitīvas iezīmes, gan diskutablas tendences, arī kļūdas un aplamības.

 

 

 

lasīt tālāk

Biedrība „Vecāki par izglītību” neatbalsta sešgadīgo bērnu mācības neatbilstošā vidē

Autors: Silvija Titova–Meija, biedrības „Vecāki par izglītību” pārstāve @ 20.03.2018.

Biedrība „Vecāki par izglītību” neatbalsta sešgadīgo bērnu mācības neatbilstošā vidē
Foto: Publicitātes foto

 

Biedrība „Vecāki par izglītību” neatbalsta sešgadīgo bērnu mācības vidē, kas nav draudzīga bērnam ne psiholoģiski, ne fizioloģiski. Izglītības reforma ir jāsāk ar augstskolām, kuru izglītības programmu piedāvājums neatbilst darba tirgus pieprasījumam. Pašlaik sešgadīgo bērnu mācības ir sakārtotākā no visām izglītības sistēmas daļām.

 

 

 

 

lasīt tālāk

Savulaik īstenotajai sešgadnieku reformai – tikai negatīvas sekas

Autors: IK informācija @ 16.03.2018.

Savulaik īstenotajai sešgadnieku reformai – tikai negatīvas sekas
Foto: Publicitātes foto

Ideja sūtīt uz skolu sešgadniekus nav nekas jauns, šādu priekšlikumu virzīja arī kādreizējais izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis, taču, sabiedrības un izglītības nozares profesionāļu iebildumu dēļ, ideja netika īstenota. Taču ir bijis periods, kad sešgadnieku reforma tika ieviesta. 1982. gadā projekta darba grupā piedalījās arī Rīgas 200. pirmskolas izglītības iestādes vadītāja Astrīda Lukina, kas tolaik bija bērnudārza metodiķe un piedalījās reformas ieviešanas un īstenošanas izvērtēšanā. Šodien, atskatoties uz projektu, vērtējot bērnus, kas aizgājuši skolā no sešiem gadiem, mums nebija neviena pozitīva aspekta, ko uzsvērt. Pēc pāris gadiem ideju atcēla, bet kaitējums bērniem jau bija nodarīts.

lasīt tālāk

Uz skolu no sešiem vai septiņiem gadiem – vecāku pieredzes stāsti

Autors: Viedokļus apkopoja Neatkarīgās izglītības biedrība un Latvijas Privāto pirmskolu biedrība @ 13.03.2018.

Uz skolu no sešiem vai septiņiem gadiem – vecāku pieredzes stāsti
Foto: Publicitātes foto

Pašlaik Izglītības un zinātnes ministrijas virzītā ideja par skolas gaitu uzsākšanu ar sešu gadu vecumu ir izsaukusi plašas diskusijas sabiedrībā, tostarp ir savākti 11 000 paraksti par to, lai tiktu saglabāta esošā kārtība, kad bērni skolas gaitas uzsāk ar septiņu gadu vecumu, ar retiem izņēmumiem sešu vai astoņu gadu vecumā pēc vecāku ieskatiem. Virkne izglītības nozares profesionāļu uzsver, ka esošā kārtība ir visatbilstošākā, jo bērni ir dažādi, arī viņu gatavība uzsākt skolas gaitas ir ļoti individuāla. Pieredzē par to, kad bērns ir gatavs uzsākt mācības skolās, dalās divas māmiņas ar atšķirīgiem stāstiem. 

lasīt tālāk

Sešgadnieks skolā var justies psiholoģiski apdraudēts

Autors: Elita Rītere, Valda Zālīša sākumskolas direktore, Latvijas izglītības vadītāju asociācijas (LIVA) valdes locekle @ 08.03.2018.

Sešgadnieks skolā var justies psiholoģiski apdraudēts
Foto: Publicitātes foto

 

Laikā, kad medijos izskanējis apgalvojums, ka visi skolu direktori it kā atbalsta ieceri sūtīt uz skolu sešgadniekus, vēlos iebilst, ka tomēr ir virkne direktoru, kuri tam nepiekrīt, norādot, ka skola, kāda tā ir pašlaik, nav piemērota tik maziem bērniem. Uzskatu, ka vispirms ir jādomā par mazo bērnu emocionālo drošību, kas, sūtot viņus skolā kopā ar pusaudžiem, varētu būt apdraudēta.

 

 

 

 

lasīt tālāk

Iedzīvināsim pieeju mācīties darot un jebkuru soli sāksim ar attieksmi [1]

Autors: Daiga Kļanska, laikraksta "Izglītība un Kultūra" galvenā redaktore @ 22.02.2018.

Latvijas Universitātes (LU) profesore Dr. habil. paed. Ausma Špona un Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) asociētā profesore Dr. psych.Airisa Šteinberga, iepazīstot jaunā mācību satura un pieejas apraksta projektu „Izglītība mūsdienīgai lietpratībai”, ir pamanījušas pretrunas, tādēļ pastāv bažas, ka tiks apgūti Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļi, bet būtisku uzlabojumu saturā un mācību pieejā nebūs.

 

lasīt tālāk

Superskolotājs – jauna tipa diktators vai pasaules glābējs?

Autors: AIRISA ŠTEINBERGA Dr. psych.,Rīgas Tehniskās universitātes asociētā profesore @ 22.02.2018.

Sociālajām reklāmām ir īpaša loma sabiedrības norisēs – tās ne tikai informē mūs par visiem pieejamām iespējām vai brīdina par negācijām, tām ir arī audzinoša funkcija. Tāpēc sociālo reklāmu radītājiem ir daudz lielāka atbildība nekā biznesa reklāmu veidotājiem vai pasūtītājiem.

Mani gan kā Latvijas sabiedrības daļu, gan kā skolotāju un psihologu mulsina jauna tipa tēls, kas ir parādījies sociālajās reklāmās, – supervaronis (http://vp.gov.lv/supervaronis/), superskolotājs (http://superskolotajs.lv/). 

lasīt tālāk

Ierosinājums domāt, kā valstī izkļūt no nabadzības slazda, un rīkoties [16]

Autors: AIJA LASMANE Mg. oec. @ 30.01.2018.

Ierosinājums domāt, kā valstī izkļūt no nabadzības slazda, un rīkoties
Foto: Publicitātes foto

Rakstot par kādu problēmu, bieži nevar zināt, kam uzrakstītais šķitīs būtisks un svarīgs – to whom it may concern jeb latviski – uz kuru tas var attiekties (kuru tas varētu satraukt). Manuprāt, par šo informāciju vajadzētu satraukties ikvienam, jo tas attiecas uz mums visiem. Vēlos cilvēkus iekustināt domāt un rīkoties, lai mēs savas valsts simtgadībā ne tikai svinētu, bet būtu arī atbildīgi un veidotu mūsu dzīvi pārtikušu.

lasīt tālāk

Skolā vajadzētu ļaut bērnam nobriest un apzināties sevi

Autors: Daiga Kļanska @ 30.01.2018.

Latvijas Universitātes (LU) Ģeogrāfijas un zemes zinātņu fakultātes docente Dr. geogr.Kristīne Āboliņa ir viena no vairākiem desmitiem cilvēku, kuri ir izanalizējuši Valsts izglītības satura centra (VISC) īstenotajā projektā „Kompetenču pieeja mācību saturā” izstrādāto jaunā mācību satura un pieejas aprakstu un snieguši savus ieteikumus. Laikraksts uz sarunu viņu aicina tādēļ, ka koncepciju K. Āboliņa ir analizējusi no vides zinātnes un ilgtspējīgas attīstības skatpunkta – 20 gadus viņas ikdiena ir saistīta ar vides un ilgtspējīgas attīstības kursiem studentiem LU, kā arī pilsētu attīstības un ilgtspējīga dzīvesveida pētniecību.

lasīt tālāk


Kontakti

Izdevniecības vadītāja: Violeta Brenčeva

Tālr. 26002264

E-pasts: info@izglitiba-kultura.lv

Izdevniecības galvenā redaktore: Vita Pļaviņa

Tālr. 29190557

E-pasts: redakcija@izglitiba-kultura.lv 

vecakiem@izglitiba-kultura.lv

 

 

Laikraksts "Izglītība un Kultūra"

Laikraksta "Izglītība un Kultūra" elektroniskais pielikums "Pirmsskolas Izglītība"

Elektroniskais žurnāls „Vecākiem”

No 2019. gada augusta e-izdevumus izdod SIA "V-Media"

Reģ.nr. 40103369264