Pirkt e-laikrakstu  Laikraksta tirdzniecības vietas    Kontakti    Reklāma
   

Seko līdzi jaunumiem: Twitter Draugiem.lv Facebook
Sākums Raksti Interešu izglītība e-žurnāls Vecākiem e-Pirmsskolas Izglītība Abonēt

„Nāves ēnā jaunās skaņās” [1]

Autors: Normunds Dzintars, Dr. philol., Liepājas Valsts 1. ģimnāzija, projekta „Skola 2030” valodu jomas eksperts @ 29.10.2018.

Arvien vēl pūta dienvidus vakara vējš, un arvien vēl milzīgais ledus gabals peldēja un peldēja tālāk jūrā iekšā. Kārlēns, protams, nekavējās ne mirkli: ātri paķēra piezīmju grāmatiņu un izrēķināja, kāds ir vēja ātrums, viedtālrunī sameklēja, kāda ir vārdu savienojuma „dienvidus vakara” semantika, pārbaudīja, vai ūdens tuvojas sasalšanas temperatūrai, bet jūrā vis viņš nelēca, jo jaunajā skolā bija mācīts, ka viss jāizzina pašam, bet uz ledus gabala vēl atradās 13 zvejnieki un divi zirgi, kurus nevarēja atstāt nepētītus līdz pēdējam atomam.

lasīt tālāk

Izglītības reforma jāturpina pārdomāti

Autors: Andrejs Mūrnieks, biedrības „Latvijas Pedagogu dome” valdes priekšsēdētājs, LU vadībzinātņu doktors @ 26.10.2018.

Izglītības reforma jāturpina pārdomāti
Foto: Andris Bērziņš

Pašlaik izglītības reformā iezīmējas jauns pavērsiens – valdībā iesniegts jauns Pamatizglītības standarta projekts, kas ir pilnveidots. Tajā vairs nav diskutablo formulējumu, uz kuriem norādīja Latvijas Pedagogu dome (LPD), un kas bija pretrunā ar Satversmi, Latvijas kultūras vērtībām un politiskajām reālijām.

 

 

 

 

 

 

lasīt tālāk

Literatūras stundu skaita samazināšana apdraud nācijai būtisku vērtību iedzīvināšanu

Autors: Autoru kolektīvs* @ 24.10.2018.

 

Vispārīgie jautājumi

Iepazīstot projekta „Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem” satura īstenošanas mērķus un uzdevumus, iekļaujamās vērtības, caurviju prasmes, jāsecina, ka konceptuālā nostādne ir vērtējama pozitīvi metodisko nostādņu ziņā, bet atsevišķi satura aspekti latviešu valodā, literatūrā un drāmā ir gan no mācību satura, gan apguves laika plānojuma diskutabli. Atbalstāma ir formatīvās vērtēšanas īpatsvara palielināšana un skolotāju sadarbība, kā arī valsts pārbaudes darba noteikšana 9. klasē. Daļa kolēģu lietpratības attīstīšanas elementus jau sistēmiski mācību procesā izmanto, citi vēl mācās to darīt. Pozitīvi ir vērtējamas arī konkrētas skolēna darbības – lasa, nosaka, salīdzina, raksturo, pamato, vērtē, analizē u. c. – standarta sasniedzamo rezultātu formulējumos, taču skolotāji gaida praktiskus metodiskos paraugus. Viņus gandarī semināros gūtais apliecinājums, ka praksē iepriekš nosauktais jau tiek īstenots, un viņi ir priecīgi par jaunām metodiskām ierosmēm. Latviešu valodas un literatūras skolotāju asociācija (LVLSA) atbalsta projekta domu, ka visās, arī mazākumtautību, skolās literatūrai ir vienāds stundu skaits.

 

lasīt tālāk

Dokuments ir vāji sagatavots un būtu nekavējoties pārrunājams un pārstrādājams

Autors: Viesturs Vēzis, Latvijas Informātikas skolotāju asociācijas (LISA) valdes priekšsēdētājs @ 24.10.2018.

Dokuments ir vāji sagatavots un būtu nekavējoties pārrunājams un pārstrādājams
Foto: Andris Bērziņš

Pamatizglītības standartā projektā un programmā daudzi no būtiskajiem ieteikumiem, kuri bija darīti zināmi jau to izstrādes apspriešanas laikā, joprojām nav respektēti. „Piemēram, varu izveidot uzdevumu, domājot, ka tas atbilst kādam no punktiem, bet otrs cilvēks, kas to pilda, tikpat labi var iebilst, ka to punktu tur nesaskata. Apgalvojumi ir dažādi interpretējami. Nupat, oktobrī, Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēdē deputāte Ingūna Rībena izteica nopietnu pārmetumu IZM un VISC, kāpēc izglītības standarti kārtējo reizi tiek nesti uz Saeimu saskaņot, ja neviens no iepriekšējiem ieteikumiem nav ievērots un tiek pausts tikai viens viedoklis. Viņas teiktajam varu pilnīgi piekrist un cerēt, ka ierēdņi tomēr sāks domāt.

 

lasīt tālāk

Dokuments sagatavots lielā steigā un ne īpaši pamatīgi un rūpīgi

Autors: Mihails Gorskis, Dr. chem., Daugavpils Universitātes pasniedzējs, Iecavas vidusskolas ķīmijas skolotājs @ 24.10.2018.

Dokuments sagatavots lielā steigā un ne īpaši pamatīgi un rūpīgi
Foto: Toms Grīnbergs, Latvijas Universitātes Preses centrs

Līdzās reliģijai un medicīnai izglītība ir viena no galvenajām jomām, no kuras stāvokļa lielā mērā ir atkarīga sabiedrības pastāvēšana. Sabiedrībai attīstoties, neizbēgami mainās arī priekšstats par to, kādai ir jābūt laikmetam atbilstīgai pieejai nākamo cilvēku paaudžu izglītošanā. Tradicionāli tā ir viena no konservatīvākajām jomām, ar lielu inerci, jo skar burtiski katru cilvēku, un katram par to ir savi uzskati un pieradumi – lielai sabiedrības daļai diezgan stabili, jo balstās uz iepriekšējo paaudžu iegūtajām zināšanām un uzkrāto gudrību.

 

lasīt tālāk

Ko stāsta mūsu ķermenis, un kas tajā slēpjas jeb Citāda pieeja dzimumaudzināšanai

Autors: Ilze Brinkmane @ 12.10.2018.

Ko stāsta mūsu ķermenis, un kas tajā slēpjas jeb Citāda pieeja dzimumaudzināšanai
Foto: Foto: no MFM projekta arhīva

Joprojām pastāv daudzi mīti, arī tas, ka interneta laikmetā cilvēki zina gandrīz visu, kas notiek viņu ķermenī. Diemžēl nezina, ir informēti daļēji vai pat uztur maldīgus priekšstatus, turklāt ne tikai pusaudžu vecumā, bet arī pieaugušie, to vidū mediķi, pedagogi. Laikrakstā jau esam publicējuši dažādus viedokļus un atzinumus, ka veltīgi un pat kaitīgi ir bērnam neatbilstīgā vecumā stāstīt un uzspiest to, kas nav piemērots, bet tikpat svarīgi ir ļaut to atklāt izprotošiem un patiesi izglītotiem cilvēkiem.

 

lasīt tālāk

Reorganizēto skolu skolotāji saņem tikpat vai mazāk

Autors: Ilze Brinkmane @ 12.10.2018.

Reorganizēto skolu skolotāji saņem tikpat vai mazāk
Foto: Publicitātes foto

Lai pārliecinātos, cik veiksmīgi Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) un pašvaldību izstrādātās skolu tīkla sakārtošanas teorijas un to realizācija darbojas attiecībā uz sabiedrības, kas mācās, sirdi un dvēseli – skolotājiem – un viņu darba novērtējumu – atalgojumu, laikraksts uzrunāja vairāku skolu direktorus.

Pirms 13. Saeimas vēlēšanām valdība atrada iespēju pildīt gada sākumā pieņemto rīkojumu par pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafiku, kurā bija noteikta pedagogu minimālās algas paaugstināšana no 680 eiro līdz 710 eiro par likmi.

Starp izvēlētajām ir vairākas skolas, kas tiesības pastāvēt ieguvušas tikai pēc skolu tīkla sakārtošanas.

lasīt tālāk

Drosmīgi lauzis zvērestu klusēt jeb Korporāciju īstenā būtība [14]

Autors: Ilze Brinkmane @ 05.10.2018.

Drosmīgi lauzis zvērestu klusēt jeb Korporāciju īstenā būtība
Foto: FOTO: no M. Ruka personiskā arhīva

Kad, laikraksta mājaslapā ievietojuši informāciju par Māra Ruka jaunāko grāmatu „25 gadi sektā”, saņēmām dažādus komentārus, piemēram, „Beidzot ir kāds, kas uzdrīkstējies par šīm organizācijām neklusēt”, „Tad neesmu kļūdījies, ka savējos atrunāju tur iestāties” u. c., nolēmām grāmatas autoru Māri Ruku aicināt uz sarunu par mūža brālībām jeb korporācijām, kurās iestājoties jādod klusēšanas zvērests neizpaust tur notiekošo. Kāpēc tapa šāda grāmata, un ko tā mums vēsta?

 

 

 

lasīt tālāk

Izglītības reformas zemūdens akmeņi: vai par kļūdām maksās bērni

Autors: Varis Krūmiņš, 12. Saeimas deputāts (LRA), pedagogs un ilggadējs basketbola treneris @ 18.06.2018.

Izglītības reformas zemūdens akmeņi: vai par kļūdām maksās bērni
Foto: Publicitātes foto

Ko patiesībā slēpj izglītības reforma? Uz kādiem zemūdens akmeņiem turpmākajos mācību gados klups pedagogi, vecāki un bērni? Un vēl pēc laiciņa atjēgsies politiķi?

Skaļi tiek diskutēts tikai par mācību satura izmaiņām jeb kompetenču izglītības ieviešanu, savukārt patiesībā fonā klusītēm tiek iestrādāti savu kļūdu labojumi, piesegti nepopulāri, nepatīkami jautājumi un, rodas iespaids, arī slēptas privātā biznesa intereses.

 

 

 

 

lasīt tālāk

Pieci jautājumi pašiem sev, pirms doties piketēt par reformām izglītībā

Autors: Iveta Ratinika, latviešu valodas un literatūras skolotāja Āgenskalna Valsts ģimnāzijā @ 07.06.2018.

Pieci jautājumi pašiem sev, pirms doties piketēt par reformām izglītībā
Foto: Publicitātes foto

 

Progress nav apturams – tas ir jāapzinās. Ir mainījies gan tas, kādi ir bērni un viņu uztveres īpatnības, mērķi un vajadzības, gan tas, cik pieejama ir kļuvusi informācija un apšaubāma skolotāja kā vienīgā eksperta loma un autoritāte izaugsmes procesā. Pārmaiņas apturēt nevar, to arī nevajag darīt. Tas, kas būtu mūsu kā izglītības jomas profesionāļu nozīme, ir uztraukties par progresa procesa vadību, lai tas nekļūtu haotisks vai pašdestruktīvs. Nevienas pārmaiņas nav apriori labas vai produktīvas, ja mēs neapzināmies nianses un to, kā savstarpēji attiecināmi tādi lielumi kā mērķis, līdzekļi un dotais laiks.

 

lasīt tālāk

E-pasts:
Parole
Reģistrēties
Skolas soma

Bērnu drošība

Pirmklasnieks

Latvijas Izglītības Vadītāju asociācija

LIZDA

Atziņas

Svinot svētkus un veicot rituālus, mēs atjaunojam savu dzīvesspēku, papildinām enerģijas resursus.
Gunta Siliņa – Jasjukeviča, Rīgas Pedagoģijas un izglītības vadības akadēmijas docente un Aīda Rancāne Latvijas Universitātes Filozofijas un socioloģijas institūta vadošā pētniece


Gadās arī tā...

No skolēnu domrakstiem:
Laura bija stipra sieviete, tāpēc viņa savas jūtas apdzēsa pret kaimiņu vīrieti.

 

Kontakti

Laikraksts „Izglītība un Kultūra”

Laikraksta „Izglītība un Kultūra” elektroniskais pielikums „Pirmsskolas Izglītība”

Galvenā redaktore — Daiga Kļanska

daiga.klanska@izglitiba-kultura.lv

Tālr. 29808301

 

Elektroniskais žurnāls „Vecākiem”

Galvenā redaktore — Vita Pļaviņa

vecakiem@izglitiba-kultura.lv

Tālr. 29190557

 

Abonēšanas, reklāmas un mārketinga vadītājs: Andris Barkāns

info@izglitiba-kultura.lv

reklama@izglitiba-kultura.lv

Tālr. 67096393; 25628748

 

Literārā redaktore: Zigrīda Purvlīce

redakcija@izglitiba-kultura.lv

 

Maketētāja: Linda Prātniece

redakcija@izglitiba-kultura.lv

 

Izdevēja SIA „AB konsultants” rekvizīti:

Reģ. Nr. 40103361805

Juridiskā adrese: Stabu iela 46/48–61, Rīga, LV-1011 

Biroja adrese: Dzirnavu iela 21, Rīga, LV-1010

Banka: AS „Swedbank”

Kods: HABALV22

Konts: LV78HABA0551030067643

 

Stingri aizliegts portālā www.izglitiba-kultura.lv un avīzē "Izglītība un Kultūra" publicētos materiālus kopēt, pārpublicēt, reproducēt, izplatīt, tulkot vai jebkādā citā veidā rīkoties bez redakcijas rakstiskas piekrišanas. Ja rakstiska atļauja no laikraksta redakcijas ir saņemta, obligāti ir jānorāda atsauce uz laikrakstu „Izglītība un Kultūra”.

Publikācijās paustais viedoklis ne vienmēr atspoguļo redakcijas viedokli.